Mine Kategorier

Riga 2018

Skikkelig turist i Riga

• 02.04.2018 08:28 Skriv en kommentar
  • I går gikk dagen unna! Timene fløy virkelig, samtidig som jeg fikk sett mesteparten av Riga.

På fredag før jeg la meg var jeg så sliten, så jeg tenkte at for å slippe å gå så altfor mye dagen etter, kunne jeg bestille meg en billett til en slik hop-on hop-off buss. Jeg pleier egentlig alltid å bruke disse bussene, der det er mulighet for det. Det er virkelig den beste måten å få med seg hele byen, uten å måtte slit seg helt ut ;)

Det som var litt kjipt, det var at jeg ikke fant ut hvor på nettet de forskjellige bussene stoppet hen. Jeg slet meg derfor ut i et par timer før jeg endelig fikk satt meg på bussen, haha. Tror seriøst jeg var byen rundt for å lete etter et busstopp!

Jeg fikk sett mye nytt til fots da, som jeg ikke hadde sett tidligere eller som jeg kunne se fra bussen senere, så sånn sett var det praktisk å gå litt.

Jeg må bare si dere, at Riga er en sinnsykt koselig og fin by! Jeg har spist veldig lite i forhold til det jeg pleier, men maten jeg har kjøpt har vært billig og generelt er alt her veldig billig, det er et stort pluss😄

Riga har så mye fint å by på; koselige gater, fine parker, flere shoppingsentere, fantastiske bygninger og generelt fin arkitektur!

• Publisert: 02.04.2018, 08:28
  • 1 kommentarer
  • Riga 2018

Dette hadde jeg aldri turt å gjøre i Norge

• 01.04.2018 20:03 Skriv en kommentar
  • For en dag! I dag startet dagen lugnt, jeg stod opp sånn halv 9 tror jeg og gikk ned til frokosten og spiste litt forskjellig egentlig. Jeg tok meg noen pannekaker, stekte poteter og brødskive med gulost, litt av en blanding, ikke sant? Jeg tok meg også et par glass med eplejuice og en cappuccino, mmm!

Anyways, mer om selve dagen kommer i et eget innlegg. Jeg ville bare fortelle dere at jeg har utfordret komfortsonen min noe helt sinnsykt, jeg har gått på kino alene i Riga! Det er noe jeg aldri har gjort før og definitivt aldri kommer til å gjøre i Norge. Man tør liksom så mye mer på tur føler jeg, er ikke det litt rart? Det begynte nemlig å regne utover dagen i dag og siden jeg var ferdig med min lille sightseeing-runde, tenkte jeg det var innafor med kino. Jeg fant ut at de fortsatt viste The Maze Runner: Death Cure og den har jeg hatt lyst til å se på kino kjempelenge, det passet derfor helt perfekt!

Det var litt rart å gå i kø for å kjøpe billett og deretter si til ho kassedama at jeg bare skulle ha en billett, det er kun meg på tur liksom. Det gikk jo som smurt det, så da var det bare å mekke litt popcorn og digg. Alt i alt gikk det jo helt supert, ikke noe problem å dra på kino alene. Jeg gråt til og med litt der jeg satt for meg selv, haha.

• Publisert: 01.04.2018, 20:03
  • 0 kommentarer

De første innkjøpene fra Riga

• 01.04.2018 10:20 Skriv en kommentar
  • Når jeg bestilte denne turen, var det på ingen måte ment at det skulle bli noe shopping, i det hele tatt egentlig.. Det var ikke så lett, når jeg fant et shoppingsenter med både H&M, Mango, Lindex osv., hihi. Jeg måtte varme meg i løpet av dagen i går, siden det er rundt 3 grader hele tiden og da ble det til at jeg tok en liten tur på H&M.

Der hadde de seriøst mange fine sko, så da ble det to par sko med meg tilbake på hotellrommet. De lave bootsa eller hva jeg skal kalle de, ligner på noe jeg har hatt lyst på i flere år, så da måtte jeg bare slå til. Man skulle ikke tro disse var fra H&M liksom? Sjukt fine! De passer seriøst til alt. Jeg skal bruke disse ofte til både jeans, skjørt og kjoler<3

Det andre paret jeg kjøpte var disse søte sandalene. Jeg har hatt lyst på litt fluffy sandaler lenge, men ikke funnet noen i min størrelse. Det var skjebnen at jeg fant de i størrelsen min nå, så da måtte jo bare de bli med meg også, ikke sant!

Jeg testet disse ut til frokosten på hotellet i dag og de var kjempe digge å gå i. Herregud, nå gleder jeg meg til sommer altså😀

• Publisert: 01.04.2018, 10:20
  • 3 kommentarer

Første dag i Riga - fargerike bygninger overalt

• 31.03.2018 17:50 Skriv en kommentar
  • Åå, det er seriøst pent her altså! Jeg har brukt flere timer i dag på å bare gå rundt i alle gatene og for å få litt oversikt over hvor ting er.

Sist gang jeg reiste helt alene var til Krakow og det var på den tiden det ikke var inkludert data i Europa og jeg skjønner ikke hvordan jeg klarte meg uten GPS den gangen, haha! I dag har nemlig GPSen vært på en hel del, det er jo ikke lett å vite hvor man skal hele tiden.

Jeg fant ut i stad at jeg skulle spise på en asiatisk buffét og fulgte GPSen dit. Denne restauranten var tydeligvis nedlagt, for når jeg kom meg dit, var det ingen restaurant å se.. Jeg som hadde så lyst på asiatisk mat :( Jaja, jeg gikk videre og fant ut at jeg bare skulle spise noe jeg visste hva var, så middagen tok jeg på KFC, det slår aldri feil!

Akkurat nå ligger jeg i sengen her på hotellrommet og vurderer faktisk veldig sterkt å legge meg. Her er klokken 18:46 i skrivende stund og jeg er helt ødelagt. Jeg stod jo faktisk opp kvart på 3 i natt og jeg har ferie, såå jeg tenker faktisk at det er innafor at jeg bare dusjer og legger meg i den digge hotellsengen for å sove.

Alt i alt har det vært en bra dag i Riga, jeg har allerede fått sett mange fine bygninger, så nå gleder jeg meg til i morgen, for å utforske mer. Jeg gleder meg også til hotellfrokost, jeg håper det er noe digg!

Disse tre bygningene skal være de eldste i hele byen og blir kalt for de tre brødre.

Disse to byggene heter «House of the Blackheads».

• Publisert: 31.03.2018, 17:50
  • 2 kommentarer

Heisann, Riga!

• 31.03.2018 12:42 Skriv en kommentar
  • Hei fra Riga!

Endelig er jeg her. Denne dagen har jeg ventet lenge på altså.

Akkurat nå ligger jeg i senga og chiller, så da tenkte jeg å blogge litt. Skal jeg fortelle dere noe morsomt? Jeg skulle egentlig ikke være på dette hotellet i det hele tatt, jeg skulle vært på et helt annet hotell som er i samme hotellkjede. Jeg fikk nemlig en e-post her om dagen, at det andre hotellet hadde klart å dobbeltbooke og det var ikke plass til meg. Heldigvis var det ledig her, og det er mye finere og enda mer fancy enn det jeg egentlig skulle på. Jeg betaler til og med ingenting ekstra for det, win!

Hotellet jeg er på heter Mercure Riga Centre og virker enn så lenge veldig bra. Jeg har så og si utsikt til et kjøpesenter, så jeg tenkte jeg skulle ta meg en tur straks for å få i meg litt mat, jeg må bare lade telefonen litt ;) Gjett hvem som har glemt powerbank liksom, jeej..

• Publisert: 31.03.2018, 12:42
  • 1 kommentarer

Det er snart avreise!

• 30.03.2018 11:26 Skriv en kommentar
  • Yaas! I morgen er det avreisedag og destinasjonen er Riga!!

Jeg gleder meg som en liten unge, det skal bli så gøy å oppleve et helt nytt land og det skal bli gøy å teste mine egne grenser, med tanke på at jeg reiser helt alene.

Pakkingen har ikke startet en gang og det er så sykt ikke meg egentlig, jeg elsker liksom å pakke 4 uker før avreise, men jeg har rett og slett ikke rukket det. Dagene har gått i ett og jeg føler ikke jeg gjør annet enn å jobbe. Det skal bli så deilig med noen dager uten jobb merker jeg nå.

Jeg sitter på jobb as we speak og håper egentlig jeg kan få kommet meg tidligere hjem, slik at jeg rekker alt jeg skal rekke + få meg litt søvn. Bussen til Gardermoen går nemlig 04:30 i natt og det hadde vært kjekt å kunne legge seg før klokken 12 kan du si!

Hvis noen har noen tips for Riga, så spytt ut! Takk på forhånd😀

• Publisert: 30.03.2018, 11:26
  • 0 kommentarer
  • Riga 2018

Jeg har bestilt meg enda en ny reise!

• 14.03.2018 00:18 Skriv en kommentar
  • Ah, ingenting gir meg så mye som det å reise! Jeg burde vel egentlig være en ordentlig blogger og holde reisene mine hemmelige frem til avreise for flere klikk, men jeg klarer ikke slikt. Jeg vil dele det med dere og jeg klarer liksom ikke å holde slikt hemmelig.

Her om dagen kom jeg på at jeg har fri nesten hele påsken og jeg syns det er så kjedelig å sitte hjemme når man har flere fridager på rad. Derfor gikk jeg inn på momondo.no mens jeg satt på jobb og søkte frem litt forskjellige steder og priser. Det er ingen hemmelighet at det er dyrere å reise i påsken, men slik får det bare være. Jeg fant meg til slutt flybillett tur retur til Riga for litt over 2000 kr og syns egentlig det er helt innafor, jeg betaler bare 900kr for hotell, så da går det bra!

Bilder funnet på Pinterest.

Jeg skal altså til Riga i Latvia! Det ser utrolig koselig ut der og alle jeg har snakket med som har vært der, syns det er veldig fint og koselig. Det blir deilig med et par dager vekk fra Norge og alt i slutten av mars, det er heldigvis snart bare to uker igjen til avreise, woho!